Wiadomości branżowe

Internet dobry, Internet zły, czyli Strategia a efekt sieci!

Trudno wyobrazić sobie świat oraz prowadzenie działalności biznesowej bez zaawansowanych technologii informatycznych. Liczba urządzeń podłączonych do sieci wynosi dziś 5 miliardów, a w ciągu dekady wzrośnie ponad czterokrotnie. Jaki

Trudno wyobrazić sobie świat oraz prowadzenie działalności biznesowej bez zaawansowanych technologii informatycznych. Liczba urządzeń podłączonych do sieci wynosi dziś 5 miliardów, a w ciągu dekady wzrośnie ponad czterokrotnie. Jaki jest więc rzeczywisty wpływ IT, Internetu i istnienia zjawiska określanego jako cloud computing na funkcjonowanie biznesu i percepcję każdego z nas? Relacja z konferencji Strategia a efekt sieci! zorganizowanej przez Harvard Business Review Polska, prowadzonej przez Nicholasa Carra, jednego z najbardziej wpływowych guru w obszarze zarządzania i nowych technologii.

– Nowe technologie pomagają nam myśleć. Dziś jest zdecydowanie łatwiej niż kilkadziesiąt lat temu znajdować, przechowywać czy wymieniać informacje i pomysły. Jednak nie możemy zapominać, że środowisko bogate w informacje to także środowisko bogate w zakłócenia, a coraz większa dynamika strumienia tych informacji sprawia, że stale grozi nam przeładowanie danymi. Badania aktywności mózgu osoby przeglądającej Internet pokazują co prawda, że jest on bardziej aktywny, niż mózg osoby czytającej gazetę, ale większa aktywność nie oznacza aktywności jakościowo lepszej. Przy natłoku informacji pojawia się problem „przeładowania poznawczego” – w naszej pamięci krótkotrwałej znajduje się tak dużo danych, że nie wszystkie wartościowe informacje trafią do pamięci długotrwałej – powiedział Nicholas Carr w trakcie swojego wystąpienia na konferencji Strategia a efekt sieci! zorganizowanej przez Harvard Business Review Polska.

Jego zdaniem,  nowe technologie nie bez powodu wykorzystywane są w biznesie do takich celów jak udoskonalanie procesów biznesowych czy umacnianie relacji z klientami i dostawcami. Sam Internet usprawnia komunikację, umożliwia ograniczanie kosztów wielu transakcji i sprzyja powstawaniu nowych form biznesu. Ważnym zjawiskiem jest także cloud computing, polegający na korzystaniu z oprogramowania oraz infrastruktury informatycznej bez konieczności zakupu licencji lub instalowania i administracji oprogramowaniem. Z drugiej strony Internet, obok niezaprzeczalnych korzyści, niesie również duże zagrożenie, tak dla osób prywatnych, jak i dla świata biznesu. „Przeładowanie poznawcze” niesie bowiem ze sobą poważne ryzyko problemów z myśleniem koncepcyjnym, kreatywnością oraz pogłębioną analizą. Taki stan rzeczy może mieć także przełożenie na podejście firm do pracowników. Dziś w świadomości wielu przedsiębiorców, idealny pracownik powinien z łatwością łączyć zadania i chętnie poszukiwać nowych informacji. Jednak dla funkcjonowania przedsiębiorstw niezwykle przydatne są także osoby, które prezentują inny sposób myślenia – potrafią dogłębnie analizować zagadnienia oraz proponować kreatywne rozwiązania. 

A to już wiesz?  Przemek Saleta ambasadorem marki Rm1

Autorytety Zarządzania HBRP

Konferencja Strategia a efekt sieci!, która odbyła się 6 października br., to spotkanie z cyklu Autorytety Zarządzania, organizowanego przez Harvard Business Review Polska. Ich ideą jest wymiana wiedzy na fundamentalne kwestie biznesu, w tych przede wszystkim: nt. strategii, przywództwa, innowacji, sprzedaży i marketingu.

– Organizowane przez nas spotkania to nie tylko narzędzie promocji nowoczesnej wiedzy, ale także odpowiedź na potrzebę kontaktu polskich przedsiębiorców z doświadczonymi praktykami i uznanymi światowymi ekspertami prezentującymi przełomowe koncepcje, które zmieniają spojrzenie na biznes – mówi dr Witold Jankowski, redaktor naczelny Harvard Business Review Polska.   

Najbliższa konferencja z cyklu Autorytety Zarządzania, odbędzie się 19 października. Gościem specjalnym wykładu pt. Hiperkonkurencja, czyli jak wygrywać w obliczu intensywnej rywalizacji i upodabniania się produktów i usług, będzie prof. Richard D’Aveni, światowy autorytet w dziedzinie strategii konkurencyjnej.

Nicholas Carr – były redaktor wykonawczy Harvard Business Review, to autor i mówca zajmujący się technologią, biznesem i kulturą. Jego artykuł z 2003 r., opublikowany w Harvard Business Review, IT Doesn’t Matter (IT nie ma znaczenia), stał się natychmiastową sensacją i otworzył światową debatę nad strategiczną wartością technologii informatycznych w biznesie. W swojej najnowszej książce The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains, Carr rozbudowuje polemikę i przekonująco bada intelektualne i kulturalne konsekwencje pojawienia się Internetu. Carr pełnił także rolę komentatora dla CNBC oraz CNN, wielokrotnie występował jako prelegent na wielu światowych forach branżowych, edukacyjnych i rządowych. W 2007 roku magazyn eWeek uznał Nicholasa Carra za jedną ze stu najbardziej wpływowych osób w informatyce, a pismo Optimize określiło go jako jednego z wiodących myślicieli w dziedzinie informatyki.

Harvard Business Review Polska jest polską edycją najbardziej prestiżowego magazynu o zarządzaniu na świecie. Od 2003 r. dostarcza polskim menedżerom przełomowych idei i najlepszych rozwiązań w obszarze zarządzania. Magazyn dostarcza praktycznych narzędzi i sprawdzonych metod radzenia sobie zarówno z biznesową codziennością, jak i z niecodziennymi wyzwaniami. Publikowane artykuły na temat przywództwa, rozwoju, finansów, sprzedaży i marketingu, odkrywają – nawet przed najbardziej doświadczonymi menedżerami – nowe oblicze biznesu.

A to już wiesz?  Przystanek Samsung - gwarancja dobrej zabawy

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy